5. Klubbens organisering og rollebeskrivelser
Forsiden / Klubbhåndbok / Klubbens organisering og rollebeskrivelser
5.1 Organisering
![](https://blink-fotball.no/wp-content/uploads/2023/05/organisering.jpg)
5.2 Rollebeskrivelser
- Styreleder
- Nestleder
- Daglig leder
- Kontrollkomite
- Valgkomite
- Kommunikasjonsansvarlig (utarbeides av daglig leder)
- Arbeidsutvalget (daglig leder og utvalgsledere)
- Utviklingsmedarbeider
- Sportslig utvalg
- Stadionutvalget
- Markedsutvalget
- Arrangementutvalget
- Ansvarlig jentefotball
- Hovedtrenere/trenere
- Lagleder
- Ansvarlig politiattester
- Fiks-ansvarlig
- Dommeransvarlig
- Kvalitetsklubbansvarlig
- Fair-play ansvarlig
- Kampvert
- Oppstarts-rekrutteringsansvarlig
- Ansvarlig trygge rammer
5.2.1 Styreleder:
- Styreleder leder styremøtene og årsmøte
- Overordnet ansvar for styrets oppgaver, herunder strategi og planer i klubben (aktivitetsplan/årshjul)
- Er klubbens pressekontakt sammen med daglig leder og sportslig leder
- Sammen med styret sørge for utvikling og overordna strategi
- Kontaktperson mot Kontrollkomiteutvalget
Delta på hovedlagets sine møter (etter innkalling)
5.2.2 Nestleder:
- Stedfortreder for styreleder
- Har det overordna ansvaret for kvalitetsklubbprosessen
- Fast representant på kretsting sammen med en annen valgt person (velges på årsmøtet)
- Ansvar sesongstart/kick-off
Systemansvar for politiattester
5.2.3 Daglig leder:
- Utarbeides av styret
5.2.4 Arbeidsutvalg:
- Arbeidsutvalget ledes av daglig leder og består av utvalgslederne.
- Arbeidsutvalget skal sikre intern kommunikasjon mellom utvalgene og til daglig leder.
5.2.5 Kontrollkomite:
- Påse at styret og klubben arbeider etter klubbens vedtekter.
- Påse at styret og klubben etterlever klubbens verdier.
- Påse at styret og klubben arbeider etter vedtak på årsmøtet.
- Påse at styret og klubben disponerer ressurser iht. budsjett vedtatt på årsmøtet.
Påse at styret og klubben arbeider etter NFF sine retningslinjer.
5.2.6 Kommunikasjonsansvarlig:
- Utarbeides av styret
5.2.7 Kvalitetsklubbansvarlig:
- Være klubbens kvalitets sikrer og kontaktperson mot krets.
- Er ansvarlig for at klubben er representert på møter/seminarer om Kvalitetsklubbprosjektet.
- Ansvar for å holde dialogen med klubbens tildelte mentor.
- Ansvar for at samtlige innleveringsfrister overholdes.
- Ansvar for å overføre kompetanse om Kvalitetsklubbkonseptet til nye styremedlemmer og derigjennom sikre at statusen som Kvalitetsklubb i NFF opprettholdes over flere år.
5.2.8 Sportslig utvalg:
- Valgt utvalgsleder leder utvalget.
- Leder ivaretar bindeleddet mellom utvalget og daglig leder.
- Leder ivaretar ansvaret for oppdatering av Sportsplan
- Leder har hovedansvar for tilrettelegging av trenerutdanning.
- Bidra til et godt utviklet klubbtilbud for både jenter og gutter i aldersgruppen 6 – 12 år.
- Etablere og utvikle sportslig ledelse for sesongplanlegging og kampavvikling.
- Sammen med andre lokale klubber bidra til utvikling ved å gi et best mulig fotballtilbud til alle.
- Tilby individuell oppfølging gjennom å se hver enkelt spiller, gi tilpassede utfordringer og skape en fotballopplevelse bestående av trygghet, trivsel og mestring.
- Bidra til en tydelig breddeprofil, med tilbud for både for jenter og gutter i aldersgruppen 13 – 19 år. Og med et spisset/tilrettelagt tilbud for 15 – 19 år.
- Aktivt jobbe for å utvikle samarbeidet med klubber i dalføret og med andre idretter der dette er ønskelig. Dette for å sikre aldersgruppenes mulighet til å drive med flere aktiviteter om dette er ønskelig.
- Stimulere foresatte som bidragsytere og gjennom bygging av en «vi-kultur», og oppfordres til å følge Foreldrevettreglene (NFF).
- Aktivt kommunisere vår visjon og påse at medlemmer, foresatte og samarbeidspartnere forstår forholdet mellom «topp, bredde og miljø».
- Arbeide aktivt for å øke rekruttering og skape trivsel og utvikling innen jentefotballen.
- Arbeide aktivt for å rekruttere og utvikle flere kvinnelige trenere.
- Sørge for at jenter- og gutter sidestilles når det gjelder trenings- og garderobefasiliteter.
- Arbeide aktivt for å øke kompetansen hos trenere.
- Arbeide aktivt for å etablere seniorlag for damer innen 2025.
- Arbeide langsiktig med mål om fortsatt å være et etablert i toppen av norsk fotball.
- Arbeide aktivt for at A-laget har en tydelig lokal, regional og trøndersk profil.
- Arbeide aktivt for at A-laget er et forbilde for yngre spillere
- Arbeide aktivt for sportslig klubbutvikling innad og overfor klubber i regionen.
5.2.8 Sportslig utvalg:
- Arbeide aktivt for å sikre «egenproduserte» spillere, slik at de får mulighet til å utvikle seg ytterligere.
- Arbeide aktivt for et 2. lag herrer som spiller i 3. divisjon.
- Bidra til at minimum 2 egne spillere skal hospitere til A-lag herrer.
- Sørge for en egen ansvarlig for jentefotballen.
- Etablere fair-play ansvarlig.
5.2.9 Stadionutvalg:
- Valgt utvalgsleder leder utvalget.
- Leder ivaretar bindeleddet mellom utvalget og daglig leder.
- Utvikle stadion for breddefotballen og et møtested for alle aldersgrupper.
- Utarbeide helhetlige planer for stadion – bane, bygninger og utearealer.
- Utvikle Sandskogan stadion slik at det til enhver tid tilfredsstiller NFF sine krav for avvikling av seriekamper.
- Tilpasse bygninger og utearealer slik at de kan bidra til inntekter/utleie.
- Utarbeide instrukser for drift av banen iht. leverandørens anbefalinger.
- Utarbeide instruks for bruk av banen for trening og kamper.
- Utarbeide instrukser for alt bruk av alt utstyr.
- Utarbeide instruks for vanning av banen.
- Utarbeide instruks for bruk av banevarmen.
- Utarbeide instruks for bruk av lys.
- Utarbeide instrukser for bruk av bygningene – garderober, lager, møterom, kontorer og Stjørdalsstua.
- Lage prosedyre for bestilling og utleie av rom.
- Utarbeide kostnadsoversikt over vedlikeholds- og investeringsbehov.
5.2.10 Markedsutvalg:
- Valgt utvalgsleder leder utvalget.
- Leder ivaretar bindeleddet mellom utvalget og daglig leder.
- Sammen med samarbeidspartnerne utvikle tiltak som bidrar til merverdi for klubben og samarbeidspartnere.
- Arbeide for å øke sponsorinntektene med minimum 10 % for å oppnå den økonomiske og sportslige hovedmålsetting gjennom nedbetaling av anleggskostnader, utvikling av breddefotballen og å sikre fortsatt spill Post-nord og på sikt i 1. divisjon/OBOS-ligaen.
- Intern og ekstern omdømmebygging er et viktig premiss for markedsutvikling. Dette forutsetter et tett samarbeide mellom styre og Markedsutvalg og utvalgene seg imellom.
- Vi stiller oss LOJALT overfor de kontrakter klubben har inngått med samarbeidspartnere, hvor profilering inngår som et viktig element.
- Bistå med at trenere, spillere og andre som representerer klubben i ulike sammenhenger er riktig profilert ved bruk av overtrekkstøy, treningsklær eller annet tøy hvor klubbemblem kommer frem. Reise til/fra trening eller annet opphold på stadion, er innbefattet i dette.
- Gjennomføre årlige arrangement for sponsorer / sponsortreff.
5.2.11 Arrangementutvalget:
- Valgt utvalgsleder leder utvalget.
- Leder ivaretar bindeleddet mellom utvalget og daglig leder.
- Årlig gjennomføre dalførecup, sjampions liege og sinkbøtte cup.
- Årlig arrangere fotballskole for aldersklassene 7-11. Enten i egen regi eller i samarbeid med andre.
- Arbeide for å arrangere en årlig cup for aldersgruppa 13-19 år.
- Arbeide med å videreutvikle gjennomføringen av 1. divisjon/PostNord.
- Gjennomfører årlig arrangement for frivillige.
- Utarbeide dreiebøker for de ulike arrangementene.
- Ha system for evaluering av gjennomførte arrangement.
Planlegge og organisere inntektsbringende oppgaver.
5.2.12 Trener- og utviklingsleder:
- Ansvarlig for at veiledning, og kompetansebygging av trenere i alle aldersklasser blir ivaretatt.
- Arbeide aktivt for å fremme klubbens Sportsplan
- Bistå leder sportslig utvalg med gjennomføring av trenerforum etc.
- Motivere klubbens trenere til å gjennomføre trenerutdanning.
5.2.13 Ansvarlig jentefotball:
- Inngår i Sportslig utvalg.
- Sammen med Sportslig utvalg utarbeide handlingsplan for rekruttering av nye spillere.
5.2.14 Hovedtrener /trener:
- Gjennomføre sportslig aktivitet iht. føringer i klubbens sportsplan sammen med øvrige trenere.
- Forberede og gjennomføre treninger.
- Lede laget under kamp.
- Møte på klubbkvelder/trenersamlinger.
- Tilrettelegge for at alle får et godt og tilpasset tilbud
- Bidra til å skape et godt og utviklende miljø i laget
- Sørge for å skaffe seg kompetanse iht. klubbens retningslinjer
- Melde fra til daglig leder ved skader som trenger oppfølging av helsepersonell. Gi info om skadetelefonen til spiller/foresatt.
- Ha gjennomført livreddende førstehjelpskurs.
Er kjent med plassering og bruk av hjertestarter.
5.2.15 Lagleder:
- Påse at det til enhver tid er ajourførte utøverlister for laget.
- Bistå laget og treneren på kamper/arrangementer og trening.
- Sørge for skriftlig beskjed til utøvere og trenere om tider og fremmøtetidspunkt.
- Videreformidle nødvendig informasjon.
- Sammen med trenere holde orden på drakter og utstyr.
- Tilrettelegge forholdene slik at det sosiale miljø i gruppen kan utvikle seg positivt
- Tilrettelegge og organisere det som er nødvendig ifm. reiser/turneringer sammen med foreldreutvalget.
Lede eller delegere ansvaret forforeldremøter.
5.2.16 Foreldrekontakt:
Dugnader er en viktig del av SBF og lagenes inntekter. I norsk idrett kan ingen tvinges til å delta på dugnad, men uten dugnadsinnsats vil det være vanskelig å skaffe nødvendige midler til driften av klubben. Alle lagene skal ha en foreldrekontakt/dugnadsansvarlig.
- Er kontaktpunkt til lagleder og trener.
- Involverer flest mulig foreldre i arbeidet med og rundt laget.
- Bidrar til organisering av inntektsbringende tiltak/dugnader for laget/klubben.
- Organiserer kiosksalg ved hjemmekamper og ifm. turneringer.
- Setter opp kjørelister for bortekamper.
- Sørger for at det er Kampvert for hjemmekamper
Bidrar ved sosiale arrangement for laget (avslutninger etc).
5.2.17 Ansvarlig politiattester:
- Sørge for at liste over innlevert politiattest til enhver tid er ajourført.
- Bistå trenere og andre med tillitsverv med å søke om attest.
- Kjenne til å praktisere reglene for hvem som skal avkreves politiattest.
- Sammen med daglig leder og Styret sørge for at personer som ikke leverer politiattest eller har anmerkninger på attesten. ikke gis oppgaver som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller mennesker med nedsatt. funksjonsevne.
5.2.18 FIKS ansvarlig:
FIKS er et web-basert dataverktøy i regi av Norges Fotballforbund der klubbene legger inn sentral informasjon om lag og spillere. Det er egen medarbeider som er hovedansvarlig for FIKS i SBF
- Forankring – påse at klubbens ledelse til enhver tid kjenner til alle påkrevde FIKS- oppgaver.
- Overgangsansvarlig.
- Brukeradministrasjon – påse at klubben til enhver tid har personer i klubben med nødvendige tilganger til FIKS.
- Brukeropplæring – påse at personer med tilgang til FIKS innehar riktig kompetanse til å utføre påkrevde oppgaver. Dette gjøres i samarbeid med fotballkretsen.
- Ansvar for ajourførte spillerlister.
Ansvar for oppmelding av lag sammen med hovedtrenerne.
5.2.19 Dommeransvarlig:
- God kontakt og godt samarbeid med: Klubbens dommere, styret og administrasjon, lagledere, trenere og Fotballkretsen
- Har sammen med sportslig utvalg hovedansvaret for å rekruttere og beholde nok dommere i forhold til antall lag
- Legge til rette og tilby dommerkurs til de som ønsker det
- Ansvar for å tilby de som har ambisjoner og talent videre oppfølging og etterutdanning i nært samarbeid med kretsen
- Ansvar for at dommerne har en naturlig plass i klubbmiljøet på lik linje med spillerne.
- Ansvar for at utstyr til dommerne inngår i klubbens utstyrsavtale.
Tilrettelegge treningsmuligheter for dommerne, gjerne i fbm cuper etc.
5.2.20 Fair-play ansvarlig:
- Ansvarlig for å koordinere Fair Play tiltakene i klubben og bruke Fair Play programmet som en veileder.
https://www.fotball.no/fotballens-verdier/fair-play/
5.2.21 Kampvert:
Før kampen:
- Sørge for at garderober er åpne og ryddige, før og etter kamp.
- Ønske begge lag og dommer(e) velkommen.
- Henvise tilskuere tribunene.
- Bistå i å organisere Fair play-hilsen før kampstart.
- Ha kunnskap om hvor klubbens hjertestarter er og ha telefon for å ringe 113.
- Ha kjennskap til varsling og klubbens retningslinjer for håndtering av uønskede hendelser.
Under kampen:
- Være tilgjengelig for dommeren i pausen.
- Oppfordre til gode og positive tilrop fra tilskuere, og ta kontakt hvis det går over streken
- Oppfordre til positivitet fra trenere/lagledere, både mot spillere og dommer.
- Påse at kun spillere, trenere og lagledere oppholder seg på banen.
Etter kampen:
- Bistå i å organisere Fair play-hilsen.
- Takke begge lag og dommer(e) for kampen.
- Melde ifra til Fair play-ansvarlig eller styret i egen klubb hvis det oppstod uønskede hendelser før, under eller etter kamp.
5.2.22 Oppstarts- rekrutteringsansvarlig:
- Ansvarlig for å planlegge klubbens faste aktiviteter for rekruttering og informasjon til skoler.
- Kartlegge og rekruttere trenere og støtteapparat til de nye årskullene.
- Ansvar for å planlegge og gjennomføre foreldremøter for de nye årskullene.
- Ansvar for oppstart straks etter skolestart.
Ansvar for å evaluere og videreutvikle klubbens rekrutteringsplan.
5.2.23 Ansvarlig trygge rammer:
- Fokus på trafikksikkerhet rundt M.U.S Stadion Sandskogan følges opp av Stadionutvalget
- Fokus på transport og sikkerhet med blant annet bilbeltebruk og voksne sjåfører følges opp av lagledere og trenere.
- I regi Stjørdals-Blink Fotball skal alle sjåfører og ledere har samme regler som skal følges.
- Mulige samarbeidspartnere er Trygg Trafikk, politiet, kommunens trafikkutvalg og trafikkutdanninga ved Nord Universitet.
5.2.24 Valgkomite:
- Leder av komiteen skal sammen med øvrige medlemmer finne kandidater til ledige verv.
- Utvalget skal gjøre seg kjent med klubbens grunnleggende prinsipper blant annet for å sikre god aldersbalanse, kjønn og minoritetsbakgrunn.
- Sammen med styreleder utarbeide plan for arbeidet.
Utarbeid og presenter utvalgets innstilling til årsmøte.